Překvapující roli může hrát i Instagram.
Přestože kdysi platilo, že lidi, kteří nejedli živočišnou stravu, okolí považovalo přinejmenším za podivíny, dnes je jasné, že veganství má své stále zářivější místo v mainstreamu.
Na rostlinnou stravu přechází stále více lidí, ať už z dietních, etických nebo ekologických důvodů.
Veganství je populárnější, než kdykoli předtím, a to i na Slovensku, kde podle výsledků průzkumu agentury Focus z loňského listopadu až 30 procent lidí směřuje ke snižování spotřeby masa, mléka, vajec a výrobků z nich.
„Lidé si začínají uvědomovat, jak velkou roli hraje naše stravování v odvrácení klimatických změn a ničení životního prostředí, a jaká je realita zvířat žijících ve velkochovech. Zároveň se rostlinné alternativy stávají stále přesvědčivějšími a dostupnějšími a snižování spotřeby živočišných výrobků tak nikdy nebylo jednodušší a důležitější než nyní,“ uvedl Martin Smrek ze sdružení Veganské hody, které se věnuje rozvoji udržitelného a ohleduplného stravování na Slovensku.
Veganský burger
Rostoucí trendy a aktivní komunita
Ohleduplnost vůči zvířatům a životnímu prostředí však není jediný důvod, proč k sobě veganství přitáhlo masy. Magazín Independent naznačuje, že jeho popularita by mohla překvapivě souviset i se spuštěním Instagramu.
Za vše mluví statistiky Google trendů, podle kterých od roku 2012, tedy od té doby, co spustily verzi oblíbené fotografické aplikace pro Android, začalo vyhledávání slova „Instagram“ výrazně stoupat. Platí to zároveň i pro termín „vegan“, který od roku 2012 v Google trendech neustále roste.
To, že je právě sociální síť s 800 miliony uživatelů zodpovědná za šíření veganství, by nebylo ničím překvapivým. Způsob stravování typický dosud pouze pro subkulturu se díky ní změnil na esteticky přitažlivou směs barevných a lahodně vypadajících pokrmů, které mnozí podlehnou.
„Veganská komunita je na internetu neuvěřitelně aktivní,“ přiblížila pro Independent Beth Trundleová z marketingové agentury Social Chain.
Vysvětlením by mohlo být, že jejich stravovací návyky jsou výsledkem jejich vnitřních přesvědčení a světonázorů. Proto chtějí své myšlenky sdílet se světem například i na sociálních sítích.
Vizuálně rovná se přitažlivé
Klíčový je v celém případě způsob, jakým se na Instagramu komunikuje, a to jsou právě fotografie. Vizuální forma informací je nejjednodušší při rozšiřování povědomí o určitém životním stylu.
Veganství se tak přirozeným způsobem integrovalo do instagramové komunity a také lidem pomáhá pochopit, co to veganství je a že přesvědčení o omezenosti této stravy (například, že vegani jedí pouze saláty) jsou pouze mýty.
Propagování rostlinného stravování pomáhají i takzvaní veganští „influenceri“, kteří si z něj udělali svou značku a věnují se v této oblasti například vaření, blogování či všeobecnému aktivismu. Miliony lidí se jimi nechají inspirovat právě proto, že je svým životním stylem dokázaly nadchnout.
Nezastupitelnou roli mají i známé hashtagy, na jejichž základě lze v rámci veganské komunity vyhledávat a také sdílet fotografie.
Ti, které veganství zajímá, mají například možnost zjistit, jak si v rostlinné verzi udělat tradiční pochoutky, případně co všechno lze vymyslet, aby obohatili svůj jídelníček.